Tarieven
Tarieven verzekerde zorg
De duur en het type van een consult bepaalt het tarief. De NZa stelt ieder jaar de (maximum)tarieven vast, die u hieronder kan vinden.
- Voor verzekeraars waarmee ik geen contract heb afgesloten hanteer ik in mijn praktijk 100% van de door de NZa vastgestelde maximumtarieven.
- Voor verzekeraars waarmee ik wel een contract heb afgesloten hanteer ik de contractueel overeengekomen tarieven, die een per contract verschillend percentage bedragen van door de NZa vastgestelde maximumtarieven.
In 2023 zijn de NZa tarieven vastgesteld op: € 173,40 voor een diagnostiek consult van 60 minuten, € 128,40 voor een behandeling van 45 minuten en € 152,50 voor een behandeling van 60 minuten (allen inclusief indirecte tijd). Voor 2024 zijn de NZa tarieven vastgesteld op: € 183,44 voor een diagnostiek consult van 60 minuten, € 135,89 voor een behandeling van 45 minuten en € 161,46 voor een behandeling van 60 minuten (allen inclusief indirecte tijd). Bij vergoeding van deze tarieven zal de verzekeraar in alle gevallen eerst het wettelijke eigen risico van minimaal € 385 in rekening brengen.
Zorgprestatiemodel: Per 1 januari 2022 is de bekostiging van de GGZ gewijzigd. Om die reden zijn alle trajecten die in 2021 zijn gestart op 31-12-2021 afgesloten. Vanaf 2022 worden de consulten vervolgens los gedeclareerd en niet meer als traject. Download hier een folder over het Zorgprestatiemodel.
Tarieven onverzekerde zorg
De zorgverzekeraars hebben een aantal klachten en problemen uitgesloten van vergoeding. Als er sprake is van werkproblemen, relatieproblemen of als er geen DSM-IV stoornis kan worden vastgesteld, dan wordt de behandeling niet vergoed door uw zorgverzekeraar. Indien u voor deze problemen graag in behandeling wilt komen, zult u daarom zelf moeten betalen. Ook in dat geval hanteert de praktijk 100% van het onderstaande door de NZa vastgestelde maximumtarief voor een ‘niet-basispakketzorg consult’. Dit tarief is gebaseerd op basis van een sessie van 45 minuten en 15 minuten administratie/verslaglegging.
Asynchrone zorg
Ook asynchrone zorg, zoals e-mail berichten of chats kunnen tijdens een behandeltraject aangemerkt worden als consult. Hiervoor staat in artikel 2.3 lid 2 van de beleidsregel van de NZa: ‘Voor asynchrone digitale zorg geldt het volgende. De zorgaanbieder registreert één consult per dag op basis van de totale tijd besteed aan het contact met de patiënt op verschillende momenten van die dag.’
Niet nagekomen afspraken
Afspraken dienen minimaal 24 uur voor de afspraak te worden afgezegd of verplaatst. Indien u niet of te laat afzegt ben ik genoodzaakt, ongeacht de reden voor afzegging, de kosten van de gereserveerde tijd van de sessie in rekening te brengen. Deze kosten bedragen €40,00 per afspraak en worden niet vergoed door uw zorgverzekeraar. U dient deze dus zelf te voldoen.
Eigen risico
Volledigheidshalve wijzen wij u op het verplichte eigen risico, dat geldt voor alle geneeskundige zorg. Dit geldt bij zowel gecontracteerde als ongecontracteerde zorg. Het standaard eigen risico voor 2022 bedraagt 385 euro per jaar. Wanneer u een ander eigen risico heeft gekozen dan geldt dat bedrag.
Let op: met de invoering van het Zorgprestatiemodel per 1 januari 2022, wordt het eigen risico ieder jaar opnieuw aangesproken. Bestaat een traject dus uit consulten in twee verschillende kalenderjaren dan wordt het eigen risico van beide jaren (naar rato) aangesproken. Dit geldt ook voor trajecten die in 2021 (in de oude bekostiging) zijn gestart. Download hier een folder over het Zorgprestatiemodel.
Betalingsvoorwaarden
Bij ongecontracteerde of onverzekerde zorg krijgt u van mij de factuur van de behandeling. De praktijk werkt met de betalingsvoorwaarden van de LVVP, de beroepsorganisatie van vrijgevestigde psychologen. U kunt de betalingsvoorwaarden hier downloaden.
Wachttijd
Wachttijd
Momenteel is er een tijdelijke stop voor nieuwe clienten
Wanneer u de wachttijd te lang vindt, kunt u altijd contact opnemen met de zorgaanbieder, of uw zorgverzekeraar vragen om wachtlijstbemiddeling. Uw zorgverzekeraar kan u ondersteunen, zodat u binnen 4 weken vanaf uw eerste contact met een zorgaanbieder een intake gesprek krijgt en dat binnen 10 weken vanaf de intake, de behandeling is gestart. Dit zijn maximaal aanvaardbare wachttijden die door de zorgaanbieders en zorgverzekeraars gezamenlijk zijn overeengekomen (de treeknormen).